Mentor en Professional Jan Gatz over meertaligheid en het woord voeren

Wil jij net zoals Jan Taal- en Letterkunde studeren? Ontdek de opleiding

Zeggen dat Jan Gatz een talenknobbel heeft, is een groot understatement. Zijn grote doel is om ongeveer zeven talen op zijn minst passief te beheersen en dankzij zijn lessen Arabisch in de avondschool is hij goed op weg om dat doel te bereiken. Het was dan ook niet zo verwonderlijk dat Jan in 2010 besloot om Taal- en Letterkunde aan de VUB te gaan studeren. Hij koos voor Frans en Spaans, twee wereldtalen waarin hij graag wou uitblinken. Na zijn masteropleiding Taalkunde aan de VUB, volgde Jan nog de master na master Meertalige Bedrijfscommunicatie aan de UGent. In zijn huidige job als woordvoerder van Actiris komt Jans Franse kennis goed van pas. Hij gebruikt de taal dagelijks en heeft ze in zijn werk nog verder kunnen perfectioneren. 

“Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je een taal het best leert via sociaal contact. Frans gebruik ik dagelijks op mijn werk. Tweetaligheid was een vereiste voor mijn job en dat hoge niveau heb ik te danken aan mijn opleiding aan de VUB. Toch hebben ook de praktijk en de contacten met mijn collega’s ervoor gezorgd dat ik mij vlot in het Frans kan uitdrukken. Mijn Erasmuservaring in Sevilla was dan weer de klik om mijn niveau van Spaans op te krikken. In het begin moet je je angst overwinnen om een vreemde taal te gebruiken, maar eens je daarover bent gaat je niveau aanzienlijk omhoog.” 

Nieuwsgierig zijn helpt 

Jan is een nieuwsgierig persoon en wil zoveel mogelijk van alles op de hoogte zijn. Die karaktertrek komt goed van pas in zijn job. Als woordvoerder is het belangrijk om te weten wat er gaande is in de wereld, in de sector, in je organisatie en zelfs in je directe werkomgeving. De kennis die Jan opdoet door met collega’s te praten helpt hem om in te schatten hoe mensen op bepaalde beslissingen zullen reageren. Zo kan hij daarop anticiperen in zijn communicatie. Bovendien vindt hij het belangrijk om zijn collega’s ook beter te leren kennen. Dat leidt tot wederzijdse sympathie, de ideale basis voor een goede samenwerking. 

“De beste manier om partners van je organisatie te leren kennen is via een leuke babbel bij de koffie of tijdens de lunch. Door wat informatie uit te wisselen, ontwikkel je een basis van sympathie voor elkaar en dat is goed in je job. Ik vind het bijvoorbeeld veel aangenamer om de werknemers van de vzw’s en partners waar Actiris mee samenwerkt in het echt te zien. Daardoor kan ik veel beter inschatten wie ik voor me heb en dat komt de samenwerking alleen maar ten goede.” 

Eerste jobervaring in de digitale marketing 

In zijn eerste voltijdse job kwam Jan terecht als digital marketeer bij het web agency Calibrate. Het bedrijf had toen net een nieuwe afdeling opgestart die zou instaan voor de eigen interne marketing en de marketing voor de klanten. Op die afdeling schreef en herschreef Jan gedurende tien maanden teksten voor de meest uiteenlopende bedrijven. Het was een job waar hij positief op terugblikt. 

“Bij Calibrate hield ik mij vooral bezig met teksten schrijven en aantrekkelijker maken. Sommige organisaties hadden heel technische en zware teksten op hun website staan. Het was dan mijn taak om die toegankelijk te maken voor het grote publiek. De leukste klant waar ik toen voor werkte was Collishop. Voor hen heb ik een drietal maanden gewerkt als consultant. Ik mocht hun acties promoten met leuke copy’s en grappige slogans bedenken, dat was echt tof werk.” 

Spokesperson and Corporate Communication Officer bij Actiris 

Iets meer dan drie jaar geleden zag Jan dat Actiris een nieuwe woordvoerder zocht en hij wist onmiddellijk dat dat iets voor hem zou zijn. Daarin vergiste hij zich niet, al dacht hij daar in het begin wel anders over. De eerste maanden waren zwaar en vroegen veel inspanningen, maar toen hij wat meer ingewerkt was, werd het Ă©cht tof. De job is hem inderdaad, zoals hij al vermoedde, op het lijf geschreven.  

“In het begin bij Actiris heb ik ferm gezweet. Ik had onderschat hoe onervaren ik nog was op dat moment. Ik kon bijvoorbeeld nog niet goed inschatten hoe belangrijk het was om de juiste informatie met de juiste personen op het juiste moment te delen. Dat heb ik moeten leren on the job. Toen ik net begon, dacht ik even dat ik te hoog had gemikt, maar na een tijdje vond ik mijn draai en werd het echt leuk. Ik hou van het sociale contact, de tweetaligheid en de diversiteit binnen Actiris en ben nog geen enkele dag met tegenzin gaan werken.” 

Jans tips & tricks 

Voor generatiestudenten: Als je twijfelt tussen meerdere richtingen, kies dan voor diegene die je het meest zal kunnen motiveren. Als uiteindelijk blijkt dat het toch niet je ding is, wees dan ook niet bang om dat toe te geven en op zoek te gaan naar iets anders. Een vreemd parcours schrikt werkgevers echt niet af dus het is niet erg om het eens over een heel andere boeg te gooien. 

Voor laatstejaarsstudenten: Kijk in je jobzoektocht verder dan Apple, CocaCola of Google. Probeer niet te denken als consument want zo beperk je heel sterk je eigen mogelijkheden. Er is een enorme markt van onder andere B2B-bedrijven en overheidsorganisaties met heel interessante projecten en functies die je misschien niet eens kent. Bekijk dus alle vacatures, houd je opties open en ga niet alleen bij de bekende giganten solliciteren.

Een dag op de job van Jan 

Het eerste wat ik doe als ik opsta en het laatste wat ik doe voor ik ga slapen is de actualiteit checken. Ik ga na wat er beweegt op het macroniveau van de arbeidsmarkt en de politiek en op het microniveau van de organisatie en de partners. Zelfs als ik op vakantie ben, hou ik altijd het nieuws in de gaten. Goed op de hoogte zijn van de wereld is een vereiste om te kunnen antwoorden op persvragen over de Brusselse arbeidsmarkt of de interne werking van Actiris bijvoorbeeld. Als woordvoerder ben ik het gezicht van Actiris en dat vraagt een goede voorbereiding. 

Een woordvoerder is eigenlijk een interne journalist van een organisatie. Ik ga op zoek naar de informatie en vertaal die naar de pers. Dat wil niet zeggen dat ik altijd zelf aan het woord ben. Ik ga zoveel mogelijk op zoek naar collega’s die de pers te woord willen staan. Zij zijn de echte experten en hen aan het woord laten maakt het zoveel echter. Zij zijn de voorbeelden. Om hen te helpen om interviews af te leggen, doe ik aan coaching. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk duidelijk te maken dat een interview geen mondeling examen is. De journalist is vaak enkel maar op zoek naar een goed stukje beeld met een goed stukje tekst, net zoals de expert. Het is meer een verhaal van samenwerken dan van ruziemaken en dat probeer ik mijn collega’s bij te brengen. 

De laatste jaren proberen we bij Actiris ook proactief te werk te gaan en niet alleen de vragen af te wachten van journalisten. Als we met een interessant project bezig zijn, zullen we daar ook over communiceren en ook daar werk ik aan mee. We brengen mensen op de hoogte van waar we mee bezig zijn en hoe we te werk gaan in onze organisatie. 

GeĂŻnspireerd door Jan? Ontdek de opleiding Taal- en Letterkunde of contacteer Jan via LinkedIn!