You are here

Duurzame technologie ontwikkelen is vandaag hot. Windmolens en zonnepanelen schieten als paddenstoelen uit de lucht. Maar ook in de auto-industrie wordt volop op deze groene trend ingespeeld. In China haalt de overheid alles uit de kast om van elektrisch rijden de regel te maken. De Chinese consument moet op die manier overtuigd worden om elektrische wagens aan te schaffen. Deze inspanningen lijken hun vruchten af te werpen, en dat zou wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de Europese autofabrikanten.

 

Terwijl de vraag naar elektronische wagens in Europa beperkt blijft, is deze in China afgelopen jaren spectaculair gestegen. Dit heeft China te danken aan enorme investeringen in opkomende sectoren. Zo waren de Chinezen er als de kippen bij om van van de elektronische auto een succesverhaal te maken: “In 2005 zette ze de hernieuwbare energiesector op haar lijst van strategische opkomende sectoren”, haalt Pepermans aan. 

 

Europese autofabrikanten die dromen om een graantje mee te pikken van het succesverhaal in China, zijn eraan voor de moeite. Het land verplicht namelijk om al hun waar te voorzien van Chinese onderdelen of hun ‘knowhow’ af te staan aan Chinese concurrenten: “Het ziet ernaar uit dat China niet één maar alle etappes van de race voor elektronische wagens zal winnen”, zegt VUB-onderzoekster Astrid Pepermans.

 

De lage vraag in Europa is te wijten aan Europese autofabrikanten die wellicht te laat begonnen zijn met het produceren van elektronische wagens. Ook vanuit de overheid heerste lange tijd terughoudenheid om de komst van elektronische wagens te steunen. In China daarentegen werden al snel subsidies vrijgemaakt om zowel producenten als consumenten over de streep te trekken.

 

Meer details over het succesvolle Chinese beleid rond elektronische auto’s lees je in het opiniestuk van Astrid Pepermans in De Tijd.