You are here

Dit was het eerste jaar dat Vlaamse leerkrachten de mogelijkheid hadden om deel te nemen aan de Nederlandstalige versie van het CERN teachers programma, sinds het ontstaan in 1998 namen al meer dan 10000 docenten uit 92 landen deel aan het programma. Krist Declercq, leerkracht Fysica aan het Koninklijk Atheneum in Asse: “Ik zou het zeker aanraden voor anderen al was het maar om kennis te maken met andere collega’s. Zuiver inhoudelijk heeft het zeker zijn meerwaarde. Ik zal een aantal dingen zeker kunnen gebruiken tijdens mijn lessen. Het geeft wel een ‘boost’ om je lessen over kernfysica een andere insteek te geven en er wat over bij te lezen.”

 

Krist Declercq merkt op “Heel fijn was het bezoek aan het CMS (Compact Muon Solenoid) experiment. Als je dan afdaalt, zie ja pas welke technologie er allemaal aan te pas komt en dat is wel indrukwekkend. De rondleiding daar ter plekke was, zoals bij praktisch alle rondleidingen, zeer enthousiast gegeven en precies op het juiste niveau.“ De Vrije Universiteit Brussel is al sinds de eerste ontwerpen betrokken bij het  Compact Muon Solenoid project, dat deze week 25 jaar bestaat.

 

Ook fysicaleerkrachten Sophie Allein en Anouk Geypen van het Koninklijk Atheneum in Etterbeek waren on de indruk van hoe veel aspecten van het fysica en wiskunde uit het middelbaar onderwijs ook op CERN relevant waren: Geypen: “Ik heb veel bijgeleerd, unieke ervaring, een aanrader! “ Allein: “Ik kan dit bezoek absoluut aanraden! Er is natuurlijk het aspect deeltjesfysica zelf, maar ook alles wat er bij komt kijken: afkoeling, magneten, elektronica, statistiek … echt inspirerend op 1001 manieren. Ik merk bij de leerlingen ook meer interesse.” Geypen en Allein hebben hun ervaringen en foto’s van het bezoek al gedeeld op sociale media met de leerlingen in hun klas.

 

Declercq: “Mijn leerlingen wisten trouwens dat ik naar het CERN was en ze zijn zeker geïnteresseerd in die materie. Groot pluspunt als leerkracht is denk ik wel dat ik vanaf nu uit wat ervaring kan spreken en het minder theoretisch zal laten overkomen. Zo ben ik zeker van plan om een nevelkamer te bouwen als leerlingenproef.“

CERN is meer dan fysica, er zijn ook belangrijke ontwikkelingen in de ingenieurswetenschappen en informatica die hier vandaan komen.
-
Prof. Freya Blekman

De kosten van het bezoek worden gedragen door CERN, het departement Fysica van de Vrije Universiteit Brussel en er is een kleine bijdrage vanuit de scholen. De organisatie gebeurt in samenwerking met het Nederlandse nationale instituut voor deeltjesfysica, Nikhef.

 

Coördinator Prof. Freya Blekman van de Vrije Universiteit Brussel is positief over dit bezoek en merkt op dat “Helaas was de laatste vijf jaar er geen gestructureerde deelname vanuit België. Bij de VUB vonden we dat kwalijk. De Vlaamse deelname is een succes en in de toekomst hopen we jaarlijks een flinke groep Vlaamse leraren in het Nederlands te kunnen laten kennismaken met de inspirerende omgeving op CERN. Dit is extra belangrijk omdat België en Vlaanderen zo’n belangrijke rol spelen op CERN. CERN is meer dan fysica, er zijn ook belangrijke ontwikkelingen in de ingenieurswetenschappen en informatica (zoals het WWW) die hier vandaan komen. Tenslotte is dit een plek die misschien ervoor kan zorgen dat meer leerlingen voor de zo gegeerde STEM studies kiezen. Een Vlaamse deelname aan het CERN teachers programma is een belangrijke stap om ook moderne fysica op een toegankelijke manier aan leerlingen aan te bieden.” 

 

Op 26 t/m 30 September 2018 zal het volgende Nederlandstalige CERN-bezoek voor leraren plaatsvinden. Er zijn zes plaatsen voorzien voor leerkrachten van Nederlandstalige scholen uit het Vlaamse en Brusselse gewest. 

 

Meer info over deeltjesfysica op de VUB vind je hier.