You are here

Het lijkt op het eerste zicht een grap, maar dat is het niet. PepsiCo, de eigenaar van Doritos, zou namelijk werken aan de eerste ‘vrouwvriendelijke’ chips. Volgens het bedrijf zouden vrouwen niet van hard krakende chips houden en liever niet hun vingers aflikken na het eten van chips in het openbaar. Het is inderdaad zo dat producten die goed aansluiten bij de behoeften en leefwereld van consumenten goed zullen verkopen. Maar Malaika Brengman, professor marketing aan de VUB, is echter niet te vinden voor deze vrouwvriendelijk chips.

 

Steeds meer producten krijgen een mannelijke en vrouwelijke variant. “Denk maar aan scheermesjes die een vrouwelijke variant kregen: meer afgrond, ook in het handvat, en dat was niet louter om functionele reden. Het lettertype is wat ronder en verfijnder, in zachte kleuren”, zegt professor Brengman. Bij het lancering van een nieuwe variant is de benadering van de doelgroep van belang, en hier gaat Doritos de mist in door stereotyperende uitspraken. “Net nu vrouwen opkomen voor gelijke rechten, zijn ze daar niet ongevoelig voor en zullen niet voor die ‘vrouwvriendelijke’ chips kiezen”, aldus Brengman.

 

Lees meer:
HBVL: ‘Weg gekraak, weg vieze vingers bij het eten van deze snack’