Aan het eind van elk academiejaar komen jullie op de proppen met een nieuwe musical. Vanwaar de keuze voor Grease dit jaar?
Dit jaar kozen we voor Grease omdat het een goedgekend verhaal is. Onze diverse groep acteurs kent de musical en het publiek geniet live van alle toffe meezingers. Een ander aspect zijn het aantal rollen. Omdat je nooit op voorhand weet hoeveel mensen er zullen meedoen, zijn we op zoek gegaan naar een musical met genoeg sprekende rollen. Die ook nog eens de mogelijkheid had om met een groot ensemble te werken. En dat bleek een goed idee, want we hebben een groep van ongeveer 30 mensen.
 
Wat spreekt je zo aan in het verhaal van Grease?
Het is het klassieke boy-meets-girl, romantisch verhaal dat veel mensen aanspreekt. Daarbij heb je de toffe nummers die je spontaan doen meezingen en dansen. En het is leuk om de originele musical en liedjes van voor de film te horen. Want een tof weetje: de musical is echt in de jaren ’50 geschreven, de film is pas later gekomen. In de film hebben ze de setting hier en daar veranderd en extra nummers geschreven. Maar geen nood, ook de meest bekende filmnummers komen in onze versie aan bod.

 
Het verhaal gaat over een internationale studente die verliefd wordt op een lokale student. Herkenbaar verhaal in deze bende?
Er is niet meteen een grote liefde ontstaan in de groep of tussen de internationale studenten en de lokale studenten, maar vriendschap is er zeker te vinden in de hele groep ongeacht hun afkomst.

 
Met hoeveel studenten werken jullie aan deze musical? En wat is de genderverhouding?
De verhouding jongens/meisjes is zeer opvallend, op dit moment hebben we slechts twee jongens in een groep van 30. Elk jaar doen we nochtans ons best om jongens te lokken, tevergeefs blijkt.

 
Zijn dat allemaal VUB-studenten?
De meesten zijn inderdaad VUB-studenten. Sommigen zijn al afgestudeerd, maar hadden te veel plezier de vorige jaren om ermee te stoppen.

 
Jullie steken hier waarschijnlijk heel wat tijd en voorbereiding in. Kan je even het traject schetsen?
Elke musical zorgt toch voor een jaar werk. De vorige musical was ook in mei, in juni ruimen we nog alle attributen op. En dan gaan we ook al op zoek naar een nieuw team. Mensen die willen regisseren, zang of dans coachen, organiseren, kostuums maken, sociale media opvolgen en noem maar op. In juli zoeken we naar het rechtenbureau om de musicalrechten te kopen. Aangezien dat veranderd is voor Vlaanderen, hebben we de rechten rechtstreek van Londen gekocht. Maar voor dat kan, moeten we de hele website screenen om een geschikte musical te vinden. Daarover denken we na met het hele team. Tegen begin september hadden we besloten dat het Grease werd. Dan begint het paperassenwerk voor we zekerheid hebben. Op de kick-off konden we flyeren voor de open repetities de week erop. Daarna volgde een week van audities voor de rollen en vanaf eind oktober, begin november waren we vertrokken om te repeteren. Dansen, zingen en acteren. Geen makkelijke opgave. In december en maart zijn we op repetitieweekend gegaan en de afgelopen feestdagen gebruikten we voor volle repetitiedagen in de aula. En achter de schermen is altijd wel iets te doen.

 
Er komt dus heel wat bij kijken. Hoe doen jullie zo’n project slagen?
Je wordt vaak van het kastje naar de muur gestuurd, maar het is dan belangrijk om niet op te geven. Gewoon blijven gaan. Want buiten al het administratieve, wordt de musical zelf heel snel duidelijk. We starten met een doorleesmoment. Daarna gaan we aan de slag, scène per scène. Eerst zien we wat de acteurs er zelf van maken, dan voegen we de ideeën die er waren tijdens de voorbereidingen daarmee samen. Een musical is een groepswerk. De acteurs maken het verschil tussen de ene en de andere productie. Voor de rest gaat het over praktische regelingen voor kostuums, attributen, techniek… Dat volgt vanaf een bepaald moment automatisch en ook hier gaan we weer samen op zoek.

 
Wie neemt dan de leiding?

Je kan een musical niet organiseren zonder teamwerk. We hebben een groot team dat verschillende kleine en grotere zaken op zich neemt. Er is niet echt iemand die de leiding neemt, maar onze regisseur Lieselotte De Coninck is degene die het overzicht bewaart en de ervaring heeft van vorig jaar. Maar ze wordt dit jaar heel goed bijgestaan door cast en crew.

 
En hoe vaak oefenen jullie?

We oefenen minimum vier uur per week. Soms is dat voor de sprekende rollen wat meer, voor de mensen in het ensemble wat minder. Dat hangt af van week tot week. We organiseerden ook twee weekends. Tijdens de examens en vakantie vallen we wel stil, omdat we in de eerste plaats studenten zijn.

 
Wat is eigenlijk de voorwaarde om te mogen meedoen?

Enthousiasme en gedrevenheid. Je hebt helemaal geen voorkennis of training nodig om mee te doen. Dat helpt natuurlijk, maar  daar kijken we niet naar. Het leuke hierbij is dat je mensen ziet groeien en openbloeien tot goeie acteurs en het geeft een hele gevarieerde groep vrienden die je anders niet had leren kennen.

 
Zijn er studenten die nog geen podiumervaring hadden tot nu toe? Hoe heb je die zien evolueren?

Er waren wel enkele studenten zonder podiumervaring. En voor hen is het podium van aula Q.A toch wel heel groot. Maar hun inzet en drive zorgen voor een onvoorstelbare vooruitgang.

 
Wat vinden jullie eigenlijk zo leuk aan musical?

De combinatie van alles. Het overgaan van tekst in zang, waar er soms nog ineens dans bij komt ook. Een vreemde combinatie die eigenlijk heel goed werkt.

 
Waarom moeten VUB’ers naar jullie musical komen kijken?

Om je medestudenten te steunen, maar ook om te zien dat wanneer je erin gelooft en ervoor werkt, je met een groep mensen echt alles kan bereiken. Een mooi motto voor een universiteit.

 
Hoe zit het met de zenuwen, enkele weken voor de première?

Dat begint bij de ene wat te komen, bij de andere zijn die al een maand bezig. Het is nu tijd voor afwerking, details, nog wat geregel achter de schermen. En het is gewoon ook niet meer zo ver weg. Dus stress is bij het organiserend team, de regisseur en coaches niet meer weg te denken. En ook bij de grote rollen begint dat te komen. Geef het nog even en we gaan allemaal door op de adrenaline van stress.

 
Benieuwd naar het eindresultaat van al dat harde werk?

De voorstellingen vinden plaats op donderdag 16 en vrijdag 17 mei om 20u in aula Q. Bestel voor 4 euro je tickets via tickets.vubmusical@gmail.com.
Check Facebook voor meer info.