You are here

De eerste dag na de paasvakantie begon extra spannend voor negen scholieren uit het eerste middelbaar van het GO! atheneum Unesco Koekelberg. Zij moesten in een klein uurtje namelijk ontsnappen uit de bus die toen op de speelplaats van hun school aan de pers werd voorgesteld. Geen gewone bus, maar een DataBuzz: honderd procent elektrisch en van boven tot beneden uitgerust met digitale tools zoals touchscreens, tablets, wearables en tal van andere sensoren. De leerlingen slaagden – gelukkig – in hun opdracht.

Young people in Brussels today are true digital natives, living on and through their phones. But all too often they have little or no understanding of the possibilities and the dangers of the data that lurks within their apps. The new DataBuzz initiative, created by imec research group SMIT and the Flemish Community Commission, should go some way to fixing this. DataBuzz is a fully electric bus fitted with state-of-the-art digital tools that will use fun, interactive workshops to help pupils aged from 10 to 18 navigate the world of data and AI. It was introduced to the press on 23 April and schools in the capital will be able to hire it from September.

Het ‘escape game’ dat de kinderen speelden, is een van de vele workshops die Brusselse scholieren van 10 tot 18 jaar moeten leren hoe ze met data moeten omgaan. Andere workshops focussen op thema’s zoals smartphonegebruik, data in de pers, datavisualisatie en slimme omgevingen. De workshops zijn deel van een heel programma dat Brusselse scholen samen met de DataBuzz kunnen inhuren.

 

“We wilden allang iets doen om de datageletterdheid bij jongeren te verhogen,” vertelde Wendy Van den Broeck aan de aanwezige pers. Zij is als professor verbonden aan de imec-onderzoeksgroep SMIT, die samen met de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) de DataBuzz mogelijk maakte. “Data bieden enorm veel opportuniteiten, maar de gegevens die jongeren achterlaten op het internet, kunnen misbruikt worden door mensen met slechte bedoelingen.”

 

Subsidie
Voor de uitbouw en de functionering van de DataBuzz kende de VGC een subsidie van zo’n 500.000 euro toe. “Met de DataBuzz dragen we bij tot de digitale inclusie,” zei Brussels minister en VGC-voorzitter Guy Vanhengel in zijn speech tijdens de lancering van de bus. “Door zijn mobiele karakter bereiken we er jongeren uit heel verschillende sociale achtergronden mee.” Dat laatste is ook voor VUB-rector Caroline Pauwels een cruciaal gegeven. “We moeten onze verantwoordelijkheden voor de jongeren opnemen. We zijn blij om ze mee te helpen voorbereiden op de nieuwe complexe realiteit van AI en Big Data.”

 

Onderzoeksinstrument
Nobele doelstellingen dus - en bovendien verre van saaie, te oordelen naar de opgetogen reacties van de leerlingen die wisten te ontsnappen. Ook het team onderzoekers dat rond de DataBuzz werkt, gaat spannende tijden tegemoet. Via de sensoren in de bus zullen ze immers kunnen zien welke onderwijsmethodes het meeste engagement losweken bij de leerlingen. “De DataBuzz zet Brussel op de kaart van smart education,” zegt Pieter Ballon, directeur van SMIT, daarover. “Samen met contextuele factoren, zoals het verkeer en de luchtvervuiling rond de school, zullen de verkregen data een totaalbeeld bieden van het leren in de specifieke context van de leeromgeving. Zo kunnen we helpen om het onderwijs persoonlijker en doeltreffender te maken.”

 

Via de site databuzz.be kunnen Brusselse scholen de DataBuzz vanaf volgend schooljaar inhuren voor enkele dagen opwindend leerplezier rond big data en AI.