U bent hier

Brussel en file worden haast in één adem genoemd, en toch kiezen 250.000 Belgen ervoor om dagelijks met de wagen naar de hoofdstad te pendelen. Kobe Boussauw, professor stadsplanning aan de VUB, zegt dat Brussel geniet van een autovriendelijk imago. “In Brussel is er geen tolheffing, parkeren is er goedkoop en de ruimte voor voetgangers en fietsers kan duidelijk beter. Daar betaal je een prijs voor, zelfs al is het openbaar vervoer een acceptabel alternatief.” Er schort volgens Cathy Macharis, professor mobiliteit aan de VUB, ook iets aan het mobiliteitsplan. “De mobiliteit wordt per gewest of zelfs per gemeente geoptimaliseerd, in plaats van voor heel de hoofdstedelijke regio. Terwijl het mobiliteitsgedrag van de mensen die grenzen niet volgt.” Lees meer op trends.knack.be (+).

 

Wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel staan klaar met oplossingen voor het klimaat. Je leest er alles over op www.vub.be/klimaat.