U bent hier

Sinds september 2014 loopt in het UZ Brussel een onderzoek naar de efficiëntie van telegeneeskunde bij beroertezorg. Via dat systeem worden patiënten met een beroerte tijdens hun vervoer naar het ziekenhuis al vanop afstand bijgestaan door een arts . De eerste resultaten van de studie zijn positief.

 

Telegeneeskunde is veilig, het gebruikte platform is technisch betrouwbaar, de technologie kan vlot geïntegreerd worden in de dagelijkse praktijk en het belangrijkste: er is een mediane tijdswinst van 20 minuten. En bij een beroerte kunnen die 20 minuten een verschil maken.

 

Eerste studie over telegeneeskunde 
Het UZ Brussel startte als eerste ziekenhuis wereldwijd met een studie over 24/7 gebruik van telegeneeskunde bij beroertezorg. In 2014 startte het multidisciplinaire team van productontwikkelaars, neurologen, ingenieurs, verpleegkundigen, ambulanciers, spoedartsen en radiologen met de ontwikkeling van een platform om telegeneeskunde in een ambulance mogelijk te maken. Het onderzoek werd gesteund door INNOVIRIS (een Brussels onderzoeksfonds), het FWO, de Koning Boudewijn Stichting, Proximus en de Vrije Universiteit Brussel. Het systeem is uniek omdat het 24/7 inzetbaar is.
 
 

24 /7 inzetbaar 
Het UZ Brussel rustte zijn PIT-ambulance (PIT staat voor Paramedisch Interventie Team) met het systeem uit en zette voor het projectvier teleconsultants in (beroertespecialisten van het UZ Brussel). Zij zijn 24 uur op 24, 7 dagen op 7 beschikbaar. Van zodra de beroertespecialist een oproep krijgt, logt hij in op een speciaal platform.

  • Meer dan 60% van de oproepen vielen buiten de kantooruren.
  • Bij de helft van de oproepen was de beroertespecialist niet aanwezig in het ziekenhuis.
  • Het teleconsultant team miste geen enkele oproep.
  • De teleconsultaties zijn technisch haalbaar: er is een stabiele interactie tussen arts en patiënt mogelijk tijdens de rit met de ambulance.

 

20 minuten tijdswinst 
In vergelijking met het standaard zorgtraject wordt via telegeneeskunde ongeveer 20 minuten gewonnen, gerekend vanaf het moment dat de 112-centrale een oproep binnenkrijgt tot wanneer de patiënt in het ziekenhuis onder de CT-scanner gaat. Een aantal onderzoeken die anders pas in het ziekenhuis plaatsvinden, worden via telegeneeskunde al uitgevoerd in de ambulance. Zo stelt de teleconsultant een aantal gerichte vragen die het mogelijk maken om tijdens het transport naar het ziekenhuis (gemiddeld zes minuten) de ernst van de beroerte in te schatten, en eventueel al een behandeling voor te stellen. De spoedarts wordt op zijn beurt gealarmeerd dat een patiënt met tekenen van een beroerte onderweg is naar het ziekenhuis. Ook hij kan inloggen in het systeem en meteen het medisch dossier van de patiënt en de eerste vaststellingen van de teleconsultant inkijken. Allemaal zaken die bijdragen tot de tijdswinst. 
 
 

Meer overlevingskansen? 
Of een patiënt die behandeld werd via telegeneeskunde een betere prognose heeft dan andere patiënten, kan men op basis van deze studie nog niet afleiden. Om hierover conclusies te trekken, moet onderzoek gevoerd worden over verschillende ziekenhuizen en honderden patiënten. Het UZ Brussel wil deze studie graag uitvoeren en zoekt hiervoor momenteel fondsen.  
Wat op basis van wetenschappelijk onderzoek wel afgeleid kan worden, is dat de kans op een ernstige handicap verkleind wordt als gevolg van de 20 minuten tijdwinst. Bij een beroerte worden namelijk per minuut meer dan 1 miljoen neuronen in de hersenen aangetast. 
 
 

Verdere uitrol van het systeem 
Het UZ Brussel start eind deze zomer een samenwerking met het Erasmusziekenhuis en het UCL Saint-Luc rond telegeneeskunde in ziekenwagens. Deze ziekenhuizen beschikken nog niet over PIT-ambulances. Er is ook interesse van andere universitaire ziekenhuizen in Europa en Amerika om met het systeem te gaan werken. De VUB heeft alvast de spin-off ‘Zebra Academy’ opgestart om het systeem verder te kunnen uitrollen in andere ziekenhuizen.