U bent hier

De Vlaamse regering zou voor de zomer een voorkeursbesluit willen nemen over extra containercapaciteit in de Antwerpse haven. Er wordt hierbij vooral gedacht aan een nieuw Saeftinghedok op Linkeroever. Maar niet iedereen is meteen te vinden voor de uitbreiding van de haven. Tegenstanders wijzen op de beperkte toegevoegde waarde en jobcreatie van de containertrafieken. Elvira Haezendonck, professor strategie aan de VUB, zegt echter dat je moeilijk tegen de groei van de Antwerpse haven kan zijn. “De arbeidsproductiviteit en -intensiteit in Antwerpen blijft hoog, dus het is voor de werkgelegenheid relatief gezien interessanter om daar te groeien.”

 

Het onderzoek van professor Haezendonck focuste zich op de directe toegevoegde waarde en tewerkstelling (havenarbeiders, scheepsagenten, expediteurs, enzovoort), de logistiek en het lossen en laden van containers in de haven en de rest van België. Hieruit blijkt dat containers toegevoegde waarde leveren bij iedereen die rechtstreeks betrokken is bij de havendiensten. Ook transshipment-containers bewijzen hun bijdrage. “Hun belang mag niet worden onderschat”, vindt professor Haezendonck. “Elke transshipment-container brengt gemiddeld twee ‘gewone’ containers aan, die meer opleveren.”

 

Lees meer:
Trends Knack: 
“Antwerpse containers schragen Vlaamse groei” (+)

De groei aan toegevoegde waarde van de jongste jaren blijft hoofdzakelijk binnen de landsgrenzen.
-
Elvira Haezendonck