U bent hier

Amper 5% van de Vlaamse leerkrachten heeft allochtone roots.

De diversiteit in de klas neemt al jaren toe. En toch weerspiegelt die trend zich niet in het lerarenkorps. Integendeel. VUB-onderzoekster in de Educatiewetenschappen Els Consuegra nam een representatieve steekproef in het eerste en tweede jaar van het middelbaar onderwijs. Dat deed ze in het kader van haar Procrustes project. En zo is het de eerste keer dat daarover cijfers beschikbaar zijn.

 

Klik door naar het artikel in De Tijd met grafiek over herkomst en op VTM Nieuws.

 

Amper kleur voor de klas

De Vlaamse onderwijsadministratie verzamelt geen informatie over de herkomst van ons lerarenkorps. Ook in de meeste lerarenopleidingen houdt men geen cijfers bij.
Uit dit onderzoek blijkt nu dat amper 5% van de Vlaamse leerkrachten allochtone roots heeft. Bovendien vinden we hun buitenlandse wortels voor een groot deel in een van onze buurlanden. Met als koplopers Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië.
 

Te weinig rolmodellen

Rolmodellen blijken fundamenteel voor de slaagkansen van onze allochtone leerlingen. En dat is belangrijk, met het licht op de kloof tussen autochtone en allochtone studenten. En dat is nu voer voor discussie onder onze politici.

 

Over Els Consuegra

Els Consuegra behaalde haar master in de Onderwijskunde en startte daarna als stage- en nascholingscoördinator aan het Interfacultair Departement Lerarenopleiding van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Als doctorandus binnen de vakgroep Educatiewetenschappen werkte ze aan het project “Teaching in the Bed of Procrustes”. Dit interuniversitaire project werd gefinancierd door het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Techniek (IWT) en wil het onderpresteren van jongens en meisjes in het secundair onderwijs verminderen. Ondertussen is Consuegra professor in de lerarenopleiding van de VUB en werd ze nog maar net genomineerd voor de titel New Scientist Wetenschapstalent 2017.