U bent hier

In de aanloop naar Media Fast Forward, de jaarlijkse hotspot voor media-innovatie in Vlaanderen, organiseert VRT de ‘Media Fast Forward on Tour’, samen met verschillende Vlaamse universiteiten en hogescholen. Met ‘Opposites Attract’  als thema buigen studenten, mediaprofessionals en de VRT zich over de impact van media-innovaties als Artifical Intelligence en fake news.

 

De VUB mocht dit jaar de Media Fast Forward tour aftrappen met een brandend actueel maatschappelijk thema. Onder de noemer ‘Cultural Battlefield Europe’ maakten de sprekers het publiek wegwijs in de Europese uitdagingen die grote spelers als Facebook en Netflix met zich meebrengen. Welke invloed hebben zij op onze markt, cultuur en samenleving? En hoe gaan we daar mee om? Curator Fredo De Smet, prof. Karen Donders en VUB-fellow Rudi Vranckx deelden hun kijk op de zaken vanuit hun specifiek oogpunt, in de hoop het debat en het bewustzijn aan te wakkeren.

 

“Polarisatie is één van de grootste uitdagingen van vandaag”, maakte curator Fredo De Smet zich sterk tijdens zijn uiteenzetting. “Of je nu een tech expert, creatieveling of cultuurliefhebber bent - het is hoog tijd om samen eens goed te bezinnen over  de wijze waarop media en technologie in dit tijdperk kunnen leiden tot polarisatie.”

 

VUB professor Karen Donders gebruikte haar tijd om de mechaniek achter spelers zoals Amazon en Facebook toe te lichten en te duiden hoe hun businessmodel hun dominantie in de mediamarkt - maar ook ver daarbuiten - vergroot. Haar boodschap voor Europa was kristalhelder: het is niet gewoon wenselijk, maar een noodzaak om deze platformen beter te reguleren. “Alleen zo kunnen we hun potentieel inschakelen ten voordele van de Europese democratie.”

 

Kersvers VUB eredoctor een oorlogsverslaggever Rudi Vranckx was ook van de partij, om zijn ervaring uit het werkveld met de aanwezigen te delen. Wat hem vooral opvalt, is dat de komst van spelers als Facebook en Youtube het journalistieke landschap grondig veranderd heeft. Ze hebben een aanzienlijke rol gespeeld in het ontluiken van belangrijke kenterpunten als de Arabische Lente, maar zijn tegelijkertijd een bedreiging, door de massale verspreiding van racisme, angst en propaganda. “Als journalist ben je zowel een waarheidszoeker als een verhalenverteller. Om fake news tegen te gaan moeten we élke keer opnieuw op straat komen om te onderzoeken wat er nu eigenlijk écht gaande is”, besloot de ervaringsdeskundige van dienst.

 

Voor meer informatie over Media Fast Forward, kan je terecht op www.mediafastforward.be. Om meer te lezen over het VUB-onderzoek naar mediaplatformen, surf je naar smit.vub.ac.be. Je kan alle foto’s van het evenement vinden op onze Flickr-pagina.