U bent hier

Wetenschappers van de Vrije Universiteit Brussel ontwikkelden een gezelschapsspel dat jongeren informeert over en leert omgaan met natuurrampen. Middelbare scholen kunnen het interactieve spel gratis gebruiken vanaf september.

 

Aardbevingen, vulkaanuitbarstingen tsunami’s. Geografen van de Vrije Universiteit Brussel gingen met deze gevaarlijke, maar boeiende natuurfenomenen aan de slag om het gezelschapsspel Hazagora te maken. Het interactieve spel laat jongeren kennis maken met natuurrampen en hoe ze zich er tegen kunnen wapenen.

 

 

Bouwen en beschermen

De leerlingen bouwen aan een samenleving op een vulkanisch eiland, dat tijdens de spelduur getroffen zal worden door verschillende natuurrampen. Bouw je een stevig dak om je te beschermen tegen asregens, of beter een flexibele hut die een aardbeving kan doorstaan? Zet je je kostbare grondstoffen in voor een waarschuwingssysteem tegen tsunami’s, of sla je extra voedselvoorraden op om na de ramp te kunnen verdelen? De spelers brengen politici, ambtenaren, lokale bewoners en anderen samen om de talrijke gevaren te bestrijden.

 

 

Interactief
Het spel wordt ondersteund door korte filmpjes die de eigenschappen en gevaren van de verschillende geo-gevaren uit de doeken doen en is daarmee perfect geschikt voor gebruik in de lessen derde graad van het secundair onderwijs. Een speelsessie duurt zo’n drie tot vier uur.

a) bordspel; b) karakters (burgemeester, visser, houthakker, boer en gids); c) grondstofkaarten (brood, water en stenen); d) grondstofdobbelsteen e) waterpunt en voedselmarkt; f) hut, huis en weg; g) kostinformatiekaart.

“We bieden een alternatief platform voor de bewustmaking van leerlingen van geologische gevaren op een gemeenschap. Dit in plaats van een saaie quiz of éénrichtingslessen die daarvoor gegeven worden.”  - Sam Poppe, een van de bedenkers.

 

 

Educatief

Het is natuurlijk niet zomaar een spel om een paar uurtjes mee op te vullen. De bedoeling is vooral dat de leerlingen er iets mee opsteken. Het spel zet aan om strategieën openlijk te delen, te bespreken en om innovatieve oplossingen te bedenken. Achteraf wordt dan een balans opgemaakt waarbij de link gelegd wordt met de actuele problemen waarmee men kampt in de regio waar het spel wordt gespeeld. Ook komen de spelers heel wat te weten over verschillende aspecten van geologische gevaren.

De leerlingen gaan sterk op in het spel en verwerven spelenderwijs zelf inzicht.
-
Sam Poppe, medebedenker Hazagora

Van egoïsme tot altruïsme

De reacties en gebruikte tactieken van de spelers zijn ongewoon interessant, ze gaan van ronduit egoïstisch tot volledig altruïstisch. “De meeste leerlingen gaan sterk op in het spel, en het is op dat moment leuk om te zien hoe het spel hen in staat stelt om zich te verplaatsen in de wereld en gedachtegang van personen die echt zulk een geologische ramp meemaken”, aldus Sam Poppe. “Dit toont ons keer op keer aan dat Hazagora een veel beter format is dan waar we vroeger over beschikten: de leerlingen kregen nog steeds basiskennis mee over de verschillende gevaren, maar hebben spelenderwijs zelf inzicht verworven door ervaring, in plaats van door het eenzijdig overbrengen van informatie.”

 

 

De bedenkers
Hazagora werd ontwikkeld aan de vakgroep geografie van de Vrije Universiteit Brussel, met steun van het Expertisecentrum Wetenschapscommunicatie Brussel en Innoviris.
De bedenkers publiceerden een wetenschappelijke paper over het spel, die je hier kan raadplegen.

 

 

Registreren

Vanaf september 2016 kunnen scholen Hazagora gratis lenen. Registreren kan via deze link.
Een ‘print & play’-versie zal binnenkort ook beschikbaar zijn.