U bent hier

De zomer is gestart en de vakantie komt eraan. Help! Want voor het zover is, liggen er op het werk nog tal van deadlines op ons te wachten. Gevolg? Stress die ervoor zorgt dat we de eerste dagen van het verlof eerder aan onze mailbox dan de cocktails denken. Herkent u zich in dit fenomeen? Prijs u gelukkig want u bent niet de enige. Gelukkig kan het ook anders volgens VUB-prof Elke Van Hoof.

 

Met een gerust gemoed op verlof vertrekken, hoe doe je dat nu? Volgens professor van Hoof hoeft dat niet zo ingewikkeld te zijn. Met deze kleine ingrepen zou je al een pak geruster de vakantie induiken al moet het wel gezegd dat niet elke aanbeveling voor iedereen even toepasbaar is natuurlijk.  We hebben nu eenmaal allemaal een andere werkomgeving en werkstrategie, dus laat je vooral inspireren en zet in op wat haalbaar is in jouw context.

 

TIP 1: Start je verlof al in België:

Las de week voor je vertrek al ontspannende activiteiten in en doe alsof je vakantie al begonnen is. Ga op restaurant, geniet van een avondwandeling of fietstocht, vermijd je smartphones and laptops ‘s avonds, laat de tv uit of ga het voetbal volgen op groot scherm met vrienden. Kortom: geniet. Maar wees wat spaarzaam met alcohol en neem voldoende nachtrust zodat je fris aan de vakantie kunt beginnen.

 

TIP 2: Leef je mentaal in op je vakantiebestemming

Droom aan je bureau al weg van je bestemming en denk al eens aan wat je te wachten staat. Visualiseer je knappe hotelkamer met adembenemend zicht of dat top kampeerplekje in de bergen en doe alsof je er al bent. De screensaver van je computer mag gerust wat amusanter ;).

 

TIP 3: Ga op het werk stilaan in vakantiemodus:

Plan vanaf 14 dagen voor vertrek je werk in naargelang je aanstormende verlof en bepaal de prioriteiten. Lijst ze op en ga in dialoog met je collega’s of leidinggevende indien nieuwe taken niet binnen die planning passen. Je zal verrast zijn over wat er mogelijk is.

 

TIP 4: Sluit je mailbox minstens 24u voor het ingaan van je verlof:

Zo kan je je focussen op wat nog afgewerkt of doorgegeven moet worden aan collega’s. Gebruik deze tijd ook om je klanten te briefen hoe het staat met hun projecten en wanneer ze je terug kunnen bereiken.

 

TIP 5: Stel je out of office een dag langer in dan je verlof:

Door je mailbox een dag langer ‘gesloten’ te houden kan je je rustig informeren over de stand van zaken op het werk en kunnen je collega’s de overdracht doen.  

 

TIP 6: Plan de eerste week na je terugkeer in:

En dan bedoelen we niet dat je je agenda vol meetings en werk moet duwen. Neen, denk aan jezelf en boek lunches met toffe collega’s of vrienden buiten het werk zodat je er even tussenuit kan.  Plan wat sport in en blokkeer wat tijd in je werkagenda zodat je niet overvallen wordt door een lading meetings. Anders riskeer je dat vakantiegevoel meteen weer kwijt te zijn.  

TIP 7: Kom op tijd terug

Zorg voor minstens 24u ‘moddertijd’ tussen je terugkeer en de start van je werk. Je hersenen hebben even nodig om te acclimatiseren.  Je stressreactie zal minder hevig zijn.

 

TIP 8: Delete je mails na terugkeer

Delete alle gemiste mails maar zorg er wel voor dat je out of office dat duidelijk vermeldt en zorg voor een alternatief indien er dringende vragen zijn. Wijs de afzender bijv. door naar een collega.  Wil je iets minder drastisch aan de slag?  Selecteer dan al de ‘vakantiemails’ en zet ze in een folder.  Zo ben je niets kwijt en kan je toch met een schone lei starten.

 

TIP 9: Zet een vakantiefoto op je bureau(blad):

Een leuke vakantiefoto doet wonderen tijdens vervelende momenten op de werkvloer. Ook als je meteen weer mensen aan je bureau hebt die steen en been klagen.

Heb je trouwens zelf collega’s die uit verlof terugkomen, vraag dan ook naar hun toffe reiservaring en help mekaar het vakantiegevoel langer vast te houden.

 

Maar bovenal: geniet!!