De Vlaamse overheid gaf daarom aan het Institute for European Studies (IES) aan de Vrije Universiteit Brussel eind 2017 de opdracht om een verkennende studie te ontwikkelen die de randvoorwaarden bekijkt voor de latere ontwikkeling van een industrieel transitiekader voor Vlaanderen. Deze studie werd zopas gepubliceerd op de website van het Departement Omgeving.
 
In een eerste fase verrichte het onderzoeksteam van het IES een gedetailleerde analyse van de Vlaamse energie-intensieve industrieën, inclusief een vergelijking met enkele andere Europese landen. Daarna volgde een analyse van bestaande low-carbon routekaarten (Europese, wereldwijde, regionale en cluster) met focus op energie-intensieve industrieën, inclusief een inventaris van nieuwe of geplande industriële technologieën die tot diepe emissiereducties kunnen leiden en hun relevantie voor Vlaanderen. Tijdens de tweede fase van het proces werd de meest geschikte aanpak onderzocht om de Vlaamse industrie te ondersteunen bij de transitie. Hieruit bleek dat er nood is aan een faciliterend Vlaams industrieel transitiekader voor een koolstofarme economie, gerelateerd aan innovatie, infrastructuur en financiering. De laatste fase van het project was gericht op hoe de verdere uitwerking van dit toekomstig transitiekader kan verlopen.
 
Het IES voerde deze studie uit tussen februari en november 2018. Het hele project werd intensief begeleid, opgevolgd, besproken en goedgekeurd door een begeleidingsgroep bestaande uit sectorfederaties, een milieuorganisatie, havenbedrijven en de Vlaamse overheid.
 
De IES-onderzoekers die aan dit project meewerkten, zijn Tomas Wyns, Gauri Khandekar, Matilda Axelson, Isobel Robson en Sebastian Oberthür. In 2018 bracht hetzelfde IES-onderzoeksteam ook al soortgelijk beleidsadvies uit aan de Europese Commissie in de vorm van twee onderzoeksrapporten die door de Commissie werden besteld ter voorbereiding van haar op 28 november 2018 voorgestelde langetermijnstrategie voor emissiereductie en een CO2-neutraal Europa tegen 2050: