U bent hier

Foto: Bram Tack / Tekst: Ebe Daems

Doctoraatsstudente Karen Vanopdenbosch werkt in het onderzoeksgebied approach theory binnen de topologie - een bepaalde tak van de wiskunde. Ze doet vaak aan wetenschapscommunicatie, maar gewoonlijk niet over haar eigen onderzoek: ‘Ik probeer mijn onderzoek weleens in gewone mensentaal uit te leggen, maar dat is niet het voornaamste waarop we met wetenschapscommunicatie moeten focussen. Ik denk dat het mensen zou afschrikken en daardoor het verkeerde effect zou hebben.’

 

 

Meer weten over Wiskunde? Wiskunde studeren? Internationale wiskunde-iconen ontmoeten? Dan moet je aan de Vrije Universiteit Brussel zijn. Bekijk hier ons aanbod voor studiekiezers en een breed publiek.

 

De wiskunde achter de Rubiks kubus

De wiskundeworkshops die Karen in middelbare scholen geeft, liggen dan ook verder af van haar eigen onderzoeksgebied: ‘In de workshops leren de leerlingen hoe ze een Rubiks kubus kunnen oplossen door wiskunde te gebruiken. Zo’n Rubiks kubus is een heel dankbaar voorbeeld omdat iedereen hem kent en omdat je hem gewoon kan vastpakken. Het internet staat natuurlijk vol trucjes om zo’n Rubiks kubus op te lossen, maar eigenlijk zit er groepentheorie achter, een onderdeel van algebra. Daarmee kan je de kubus gaan analyseren. Daarvoor schrijf je abstracte formules en stellingen uit de groepentheorie neer, waarmee je een oplossingsmethode voor de Rubiks kubus kan uitwerken. Studenten zijn altijd heel verbaasd dat er wiskunde achter de Rubiks kubus zit. Zo zien ze dat wiskunde tof kan zijn en niet enkel abstract is.’

Het lijkt wel alsof je je ervoor moet schamen als je wiskunde wél leuk vindt. Dat merkte ik zelf ook in het middelbaar.
-
Karen Van Opdenbosch

Wiskunde is niet populair

Met de workshop hoopt Karen dan ook meer leerlingen te enthousiasmeren om na hun middelbare studies voor wetenschappen of wiskunde te kiezen: ‘De weinige wiskundeleerkrachten die er nog zijn, gaan binnen afzienbare tijd met pensioen en er is niemand om hun plaats in te nemen. Dat komt omdat er veel te weinig studenten voor wiskunde kiezen’, zegt Karen.

 

Wiskunde roept bij veel mensen namelijk een negatieve connotatie op: ‘We geven de workshop enkel aan de wiskundige richtingen, maar zelfs daar zie je om onverklaarbare reden leerlingen die een trauma hebben opgelopen van het vak wiskunde. Ook de media spelen daar een rol in. Als leerlingen in examenperiode met radiopresentatoren bellen en ze hebben een examen wiskunde voor de boeg, dan is de reactie vaak: “Wiskunde, oh nee, zo moeilijk! Ik vond dat ook niet leuk.” Het lijkt wel alsof je je ervoor moet schamen als je wiskunde wél leuk vindt. Dat merkte ik zelf ook in het middelbaar.

 

Lees ook:
Kan wetenschap om de wetenschap nog? Over het belang van fundamentele wiskunde.
Wiskunde op middelbare scholen is geen wiskunde
Hoe wiskunde helpt bij het archiveren van documenten