U bent hier

Eind mei vertoefde professor De Wolf in China om diepgaande seminaries te geven aan Chinese doctoraatsstudenten. De selecte groep studenten genoot op een interactieve manier van De Wolfs onderzoek naar kunstenaar Marcel Duchamp. Hans De Wolf vertelt over deze unieke ervaring.

 

Beijing, China. De kunstzinnige tocht van professor De Wolf en zijn doctoraatsstudente Penny Xu begon met een bezoekje aan de Japanse hoofdstad als deel van een officieel bezoek van de Brusselse regering. Na deze korte prelude reisden ze door naar het CAFA in Beijing, China. De Vrije Universiteit Brussel heeft al jarenlang een succesvolle samenwerking met het gerenommeerde Central Academy of Fine Arts. “Het belangrijkste kunstinstituut in China”, omschrijft De Wolf.

 

Een fantastische ervaring

Het seminarie was intens: vijf dagen lang vijf uur per dag. Er waren ongeveer 25 doctoraatsstudenten, “de besten van het land”. De Wolf gaf maar al te graag les aan deze geïnteresseerde topstudenten. Penny Xu vertaalde de hele week van het Engels naar het Chinees, zodat de studenten alles twee keer te horen kregen: eenmaal in het Engels en eenmaal in het Chinees.

 

Die formule is fantastisch, omdat het op die manier iets trager gaat. Ze kregen alles twee keer te horen: eenmaal in het Engels en eenmaal in het Chinees. Daar hadden de studenten uiteindelijk veel aan. Het gaf ruimte voor verificatie, waardoor het ook veel dieper doordrong.  Dat zien we dan ook aan de resultaten.

 

Gewaardeerde complexiteit

Na de lessen was er steeds een vragenuurtje. En niet zo’n vragenuurtje waarbij er een doodse stilte valt, integendeel.

 

“Het was altijd volgepakt met excellente vragen, dat is dus voor mij het bewijs dat de tijd absoluut rijp is om met zo’n complex onderwerp als Duchamp naar China te gaan. Het is een verschil in lesgeven als de groep bestaat uit doctoraatstudenten, dat zijn mensen die al rijper zijn, die ook met de materie bezig zijn. Dankbaar om les aan te geven. Het lesgeven was een combinatie van het aanrijken van het materiaal en het aanrijken van de inhoud van het werk in al zijn complexiteit. En dan ook anderzijds de discussie, de vragen en de gesprekken die daaruit voortkomen.”

 

Belangrijkste project ooit

Het seminarie is ingericht als voorbereiding op een groot Duchamp-project dat Hans De Wolf volgend jaar mee inricht in het CAFA. Het wordt een grote tentoonstelling  in samenwerking met de Duitse, Amerikaanse, Franse en Belgische overheden. De Wolf besprak het project nog met de betrokken partijen tijdens een lunch bij de Belgische Ambassade in China.

 

Het is zeker het belangrijkste project dat ik ooit gemaakt zal hebben.

 

 

De mythische Marcel Duchamp

Marcel Duchamp is een van De Wolfs belangrijkste onderzoeksfocussen.

“Het probleem is dat de figuur van Marcel Duchamp een bijna mythologische figuur is: iedereen wéét dat hij heel belangrijk is, maar niemand weet precies waarom. In China weten ze niet noodzakelijk meer of minder over hem, maar de focus ligt hier heel bijzonder op de readymade, objets trouvés, terwijl ik de focus wil verleggen naar ‘Het Grote Glas’. Ik heb dan ook 25 uur les gegeven over dat grote meesterwerk.”