U bent hier

Professor Kunst- en Cultuursociologie Olga Van Oost

Opiniemakers en journalisten hebben er sinds kort een lievelingsterm bij: ‘post-truth’.  Daarmee doelen ze op het mechanisme waarbij gevoelens en emotionaliteit de overhand krijgen op objectieve feiten en rationaliteit. Maar in hoeverre zijn gevoelens ondergeschikt aan rede? Alvast in de manier waarop moderne musea streven naar een totaalervaring voor de bezoeker blijken die twee uitersten dichter bij elkaar te liggen dan meestal wordt verondersteld. Professor Kunst- en Cultuursociologie Olga Van Oost (VUB) reflecteerde samen met Hildegarde Van Genechten en Roel Daenen van het Vlaams Steunpunt voor cultureel erfgoed (FARO) over die samenhang en bundelde de bevindingen in het boek “Museum van het gevoel. Musea op de huid van de samenleving”. 

 

Het boek werd enige tijd geleden al voorgesteld tijdens een studienamiddag begin december van vorig jaar. Het neemt de lezer op sleeptouw langs nieuwe vormen van museumbeleving. Daarbij besteedt het veel aandacht aan morele verantwoordelijkheid, engagement, empathie, wijsheid, schoonheid, persoonlijke betekenisgeving, zintuiglijkheid en emotionaliteit. Het boek richt zich tot iedereen die interesse heeft in musea, tentoonstellingen, erfgoedstudies en erfgoed(beleid) en is aanbevolen literatuur voor museumprofessionals, (lokale) beleidsmakers, studenten (kunst-)geschiedenis en onderzoekers. Het bevat boeiende interviews met persoonlijkheden en experts als Johan Braeckman, Katleen Gabriels, Miek De Kepper, Luc Martens, Ellen Anthoni, Krist Biebauw, Ann Petermans, Nicolas Rombouts, Barbara Vandendriessche, Luc Verheyen, Sylvie Dhaene en Tine Anthoni. 

 

Goede politiek: politiek van het gevoel?
Volgens Van Oost zijn goede musea ‘musea van het gevoel.’ Maar misschien is goede politiek ook politiek van het gevoel. Die gedachte was voor de professor aanleiding om vanuit de museumwereld, die zij zo goed kent, een ander licht te werpen op de ‘post-feitelijke’ discussie van de voorbije weken en maanden. Haar bedenkingen staan te lezen op de website van de nieuwsredactie van de VRT: een tip voor al wie geen genoegen neemt met de gangbare meningen over het post-truth-tijdperk dat blijkbaar is aangetreden met de verkiezing van Trump als president van de Verenigde Staten.

 

“Museum van het gevoel. Musea op de huid van de samenleving” kost 39 euro en is verkrijgbaar via Academic & Scientific Publications (ASP).