Caroline Pauwels, rector van de VUB, is blij met haar nieuwe sidekick. "Meer dan studeren alleen’ is een slogan van de VUB. We willen niet dat studenten enkel met hun neus in de boeken zitten, maar dat ze zich ook persoonlijk ontwikkelen: dat ze zich maatschappelijk engageren, het leven ontdekken: de stad ingaan, internationaal uitvliegen, zich als kritische burger ontwikkelen. Een week als rector zal een heel ander perspectief bieden.”
 
Wat moet een goede rector allemaal kunnen?
Tijdens de voorrondes werden de ingeschreven VUB-masterstudenten door het Adecco-VUB Career Center onderworpen aan een reeks vaardigheids- en persoonlijkheidstesten die hun talenkennis, redeneervermogen en psychologische ingesteldheid onder de loep namen. Op basis daarvan kregen alle deelnemers persoonlijk advies om hun kansen op succes op de arbeidsmarkt een boost te geven én om in aanmerking te komen voor de prestigieuze titel van rector.
 
Naast deze proeven werd er ook gekeken naar de waarden die voor een rector onmisbaar zijn. Gaande van teamwork, networking, empathie, leadership, innovatie, balans, integriteit, tolerantie, respect tot communicatie. De 5 sterkste kandidaten mochten deelnemen aan de bootcamp.
 
Na een pittige bootcamp met presentaties, een business game en speeddate werd Jana Goyvaerts als sterkste kandidaat gekozen: "Ik ben overdonderd, het was een hele intensieve dag waar veel voorbereiding in gekropen is maar ik ben uiteraard wel zeer blij. De grootste uitdaging zal zijn om er genoeg van te kunnen genieten, doordat het een enorm drukke week zal zijn. Onder andere de academische opening staat op het programma, waar ik ongetwijfeld veel nieuwe mensen zal ontmoeten en mijn netwerk zal kunnen uitbreiden. Ik kijk er alvast naar uit om de week samen met Caroline door te brengen!"
 
Over ‘Rector for 1 Week’
De ‘Rector for 1 Week’ campagne is een spin-off van de CEO for One Month campagne die kadert in het ruimere Way to WorkTM, een initiatief opgestart door The Adecco Group om de jongerenwerkloosheid terug te dringen. “Met de CEO for One Month campagne enthousiasmeert The Adecco Group al voor het vierde jaar op rij, jonge professionals voor de arbeidsmarkt. Wij zijn bijzonder vereerd te zien dat de VUB het belang van onze campagne ondersteunt met de eerste ‘Rector for 1 Week’. Deze aanpak benadrukt de vooruitstrevendheid van de VUB om transparant te zijn naar hun studenten ook op het allerhoogste niveau. aldus Nico Reeskens, Country Manager The Adecco Group België.
 
Voor deze eerste editie voelden 89 VUB-masterstudenten zich stoer genoeg om hun kandidatuur te stellen. Het ging om 40% vrouwelijke kandidaten en 60% mannelijke kandidaten. 45% waren internationale masterstudenten, 55% kwamen uit eigen land. De meeste inschrijvingen waren afkomstig van studenten uit de richting Bedrijfskunde, Management en Communicatiewetenschappen.
 
“Uitgebreide interactie met onze klanten leert ons dat de ontwikkeling van soft skills een van de grootste uitdagingen is voor jongeren vandaag. Met projecten als ‘Rector For 1 Week’ in samenwerking met het VUB Career Center willen wij studenten de praktische ervaring bieden, nodig om hun soft skills te ontdekken en bij te schaven.” aldus Nico Reeskens.