Het onderwerp van de eerste les âAgogische perspectieven op active ageingâ (o.l.v. Prof. dr. Dominique VertĂ©) is intergenerationeel leren. Om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen, worden de studenten uit de master Agogische Wetenschappen gevraagd een grootouder of oudere (60+) mee uit te nodigen naar de les. Centraal staan de discussiegroepen rond de vraag âWat kunnen we van elkaar lerenâ?
Intergenerationeel leren: Whatâs in a name?
Mensen zijn niet vaak niet op de hoogte van de leefwereld van andere generaties. Ze kennen elkaar niet, vinden elkaar âte jeugdigâ of âte oudâ, gaan liever om met leeftijdsgenoten,... Nochtans kunnen verschillende generaties samen en van elkaar leren. Door mensen uit andere generaties te ontmoeten, leren generaties elkaar kennen. Daarnaast kunnen ook kennis en vaardigheden overgebracht worden tussen verschillende generaties waardoor elk individu zich persoonlijk kan ontwikkelen. Verder leren mensen elkaar respecteren waardoor de solidariteit tussen verschillende generaties verhoogt.
Wanneer? Woensdag 28 september, 13u30 tot 16u30
Waar? De les gaat door in U-residence, campus VUB Etterbeek
Programma?
13u30 Ontvangst met koffie
14u00 â 14u15 Prof. Dominique VertĂ©: Verwelkoming en inleiding
14u15 â 14u45 Prof. Liesbeth De Donder: Intergenerationeel leren vraagt GUTS!
14u45 â 15u00 Dr. Dorien Brosens: Intergenerationele praktijken
15u00 â 15u15 Koffiepauze
15u15 - 16u10 Intergenerationele discussiegroepen âWat kunnen we leren van elkaar?â
16u10 â 16u30 Plenaire terugkoppeling
Achtergrond: Europees project GUTS
Dit evenement kadert binnen het Europees project GUTS. GUTS staat voor âGenerations Using Training for Social Inclusion in 2020â. Het GUTS project heeft als doel sociale inclusie van jongeren en ouderen te verhogen. Door gebruik te maken van educatie en cultuur, en verder te bouwen op de sterktes en competenties van beide generaties, wou het project solidariteit tussen beide generaties versterken. Omdat dit geen evidentie was, heeft GUTS een intergenerationeel, co-creatief leermodel ontwikkeld. Verder heeft GUTS aanbevelingen gedaan naar socio-culturele werkers, lokale en regionale overheden. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd worden op testcases, resultaten van praktische workshops en onderzoek.