Er is geen ontkomen aan captcha’s. De korte oefeningen die nagaan of je toch zeker geen robot bent zijn meer dan eens de laatste drempel vooraleer je een online betaling kan doen. In het kader van zijn master in Business Engineering: Business & Technology ging Sebastiaan Michiels na of deze interactieve intermezzo’s een invloed hebben op de prijs die men wil betalen voor een zeker product. De conclusie? Captcha’s zijn lang niet zo onschuldig als men op het eerste zicht zou denken: als je klanten een hoger cijfer laat intikken met een captcha tonen ze zich in een experimentele setting bereid om meer te betalen. Een handig trucje voor sluwe verkopers, een niet onbelangrijke valkuil voor minder bewuste consumenten.

 

Zijn vernieuwend onderzoek leverde hem een nominatie op voor de Vlaamse Scriptieprijs 2018 en nu ook een publicatie in de laatste editie van Psyche & Brein. Bij deze willen we Sebastiaan van harte feliciteren met deze knappe prestatie. 

 

Surf naar de Vlaamse Scriptiebank om meer over het onderzoek te lezen.