U bent hier

Vanaf komend academiejaar zullen studenten binnen de lerarenopleiding een nieuw vak ‘Urban Education’ krijgen. 

Vanaf komend academiejaar zullen studenten binnen de lerarenopleiding een vak ‘Urban Education’ krijgen. Het vak geeft zicht op de debatten, troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad.

 

‘Urban Education’ is een nieuw opleidingsonderdeel voor toekomstige leraars vanaf het academiejaar 2016-2017. Het betreft de Specifieke (SLO) en Geïntegreerde (GLO) Lerarenopleidingen van de EhB en VUB. Het vak omvat troeven en uitdagingen bij het lesgeven in een stad, en helpt de leraars daarmee omgaan.

 

 

Urban Education

Het studiedeel is opgebouwd aan de hand van verschillende activiteiten tijdens een ‘projectweek’, die zicht geven op de debatten, troeven en uitdagingen van onderwijs in een (groot)stad.
Na een inleidende les waarbij het thema van ‘Urban Education’ en de casus Brussel worden toegelicht, brengt het ‘stadslabo’ studenten naar twee scholen en de buurten waarin ze gelegen zijn, die als casus in groep worden onderzocht.

 

Debatten en problematieken in vier domeinen (onderwijsorganisatie; schoolinfrastructuur; profiel en diversiteit van de leerlingen; de school en de buurt) komen daarbij aan bod, waarbij studenten gegevens verzamelen. Daarvoor worden onderzoeksvragen en –middelen aangereikt die een puzzelstuk vormen waarvan studenten de onderdelen moeten samenleggen om tot een geheel te komen.

 

Bij het derde deel staat participatie van de leerlingen centraal, waarbij nagegaan wordt hoe leerlingen het onderwijs in Brussel ervaren en hoe ze naar het onderwijs van de toekomst kijken. De opgedane kennis en informatie wordt verzameld, geïntegreerd en voorgesteld. Op de laatste dag worden een aantal workshops georganiseerd, die dieper ingegaan op bepaalde aspecten van de troeven en uitdagingen van onderwijs in een grootstad.

 

 

Meer informatie over het vak ‘Urban Education’ kan je hier vinden.

 

 

Goede evaluatie

In het jaarverslag van de Universitaire Associatie Brussel 2015 werd de pilootfase van het gezamenlijke opleidingsonderdeel rond ‘Urban Education’ voor de Specifieke en de Geïntegreerde Lerarenopleidingen goed beoordeeld. Het gezamenlijke opleidingsonderdeel werd door studenten, lerarenopleiders en betrokken scholen op positieve wijze geëvalueerd, waardoor een vlotte doorstart gegarandeerd werd in 2016.