U bent hier

VUB-studenten Marguerite Fresq (master handelsingenieur), Ilonka Leebeek en Joeri van Leeuwen (master communicatiewetenschappen) zijn de laureaten van de Google Online Marketing Challenge. Met hun team “Zer0 Damage” en hun “Cleane Kleren” campagne, opgezet voor de NGO “Wereldsolidariteit”, sleepten ze de hoofdprijs van de prestigieuse wedstrijd in de wacht.

 

Niet minder dan 4300 studenten namen deel aan de Google Online Marketing Challenge, verdeeld over meer dan 500 teams, gespreid over 16 scholen. Het was de eerste keer dat de VUB deelnam aan de wedstrijd en dus meteen een schot in de roos. De jury loofde de doordachte strategie en de impact van de campagne van de drie VUB-studenten, waarmee ze steun zochten voor een initiatief gewijd aan het verbeteren van de werkomstandigheden en de sociale bescherming en machtspositie van werknemers in de globale kleding industrie.

 

Marguerite Fresq, Ilonka Leebeek en Joeri van Leeuwen namen in het eerste semester deel aan de Digital Master Academy, georganiseerd door Google en Bloovi Me. Dat deden ze in het kader van het vak Digital Marketing Project, onder begeleiding van Prof. dr. Malaika Brengman en drs. Laurens De Gauquier.

 

Met hun deelname aan de Digital Master Academy kregen ze de kans om in groepjes van 3 deel te nemen aan de Google Online Marketing Challenge. De uitdaging bestond erin een digitale marketingcampagne op poten te zetten voor een NGO naar keuze, gebruik makend van een budget van 10.000 euro dat de NGO’s was toegewezen.

 

Na het leren van de knepen van het vak in een theoretisch luik, waarin ze leerden hoe het digitale marketinglandschap in elkaar zit en kennis maakten met digitale trends wereldwijd, werden ze ingewijd in de toepassing van AdWords, display advertising en search advertising en de analyse van hun impact. Ook leerden ze hoe je de effectiviteit van campagnes monitort en optimaliseert via Google Analytics. Via de Google Online Marketing Challenge kregen ze de kans hun verworven kennis direct in de praktijk toe te passen in de competitieve, maar beschermde omgeving van het gereputeerde internationale bedrijfsspel. Alle studenten die het hele programma met succes hebben afgerond bemachtigden een certificaat van ‘Digital Master’ uitgereikt door Google.

 

Met het behalen van deze eerste plaats, zijn de winnaars alvast klaargestoomd voor hun eerste job in de wereld van de digitale marketing, waarvoor ze van Bloovi Me direct ook een aanbod kregen waar gretig werd op ingegaan.