U bent hier

Leerlingen die op de middelbare school niet starten met prestigieuze studierichtingen zoals Latijn of Moderne, lijken zich meteen mislukt te voelen. Dat blijkt uit een grootschalige Transbaso-onderzoeksproject van de VUB in samenwerking met de UGent, UAntwerpen, HO Gent en AP Hogeschool. Hiervoor werden meer dan 3.000 leerlingen op 36 scholen in Gent en Antwerpen ondervraagd over hun overgang van het basis- naar secundair onderwijs. Ook ouders en leerkrachten werden bij de bevraging betrokken. Zowel leerlingen, ouders en leerkrachten spreken nog steeds over hoge en lage richtingen en over afzakken als de richting te hoog gegrepen is.

 

Simon Boone, onderzoekscoördinator aan de VUB, betreurt het hokjesdenken dat nog voor de start van de middelbare school begint. “Die leerlingen voelen zich al mislukt nog voor ze goed en wel aan het secundair onderwijs begonnen zijn. Zij maken veel meer kans om ongekwalificeerd uit te stromen.” Het is volgens Boone ook opvallend dat er op het einde van de lagere school enkel gekeken wordt naar de prestaties van de vakken Nederlands en wiskunde. “Interesses van leerlingen spelen nauwelijks een rol bij de overgang.”

 

Lees meer:
De Tijd:
‘Watervalsysteem nog steeds dominant’ (betalend)
De Standaard: ‘Geen Latijn of wetenschappen? Leerling voelt zich al mislukt’
Het Laatste Nieuws: ‘Nog altijd liever Latijn dan loodgieter …’