Robots  in  zware  industrietakken  zijn al lang een een courant  verschijnsel.  Maar tot nu toe worden  deze  robots  zorgvuldig afgeschermd  van  de  mensen  in  hun  directe  omgeving, teneinde ongelukken te voorkomen. Walt, de cobot, illustreert nu dat een veilige samenwerking tussen industriële robots en arbeiders - in één gemeenschappelijke ruimte, zonder veiligheidskooi. – toch mogelijk is.
 
Walt heeft zwaaiarmen met flexibele gewrichten. Zo wordt vermeden dat een arbeider gewond raakt in het geval van een botsing. Maar dat gaat dan weer ten koste van hun accuraatheid.  Daarom  ontwikkelden  de  projectpartners  nieuwe  software  die  de  veiligheid  van  de arbeiders ondersteunt en tegelijkertijd de precisie van cobots met 60% verhoogt. 
 
Maar  ook  de  kennisoverdracht  en  communicatie  tussen  mens  en  cobot  kwam  tijdens  het  project uitgebreid  aan  bod.  Zo  werd  technologie  ontwikkeld  die  operatoren  toelaat  een  complexe taak  te demonstreren,  waarna  die  taak  op  een  flexibele  manier  door  de  cobot kan  worden  uitgevoerd. Bovendien werd er ingezet op het gebruik van gebaren om met de cobot te communiceren. 
 
Walt, de cobot die nu in de Audi-fabriek werkzaam is, krijgt zijn instructies door middel van handgebaren van de arbeiders met wie hij samenwerkt. De cobot heeft bovendien ook een eigen gezicht dat hij gebruikt om met de  arbeiders  te  communiceren. Daarmee maakt hij onder andere duidelijk  dat  hij  een  instructie  begrepen heeft.
Het ClaXon-project dat heeft geleid tot Walt bewijst dat de imec.icon-werking een belangrijke motor is voor hightechinnovatie  in  Vlaanderen. Het is een vaststelling die ook heel wat media delen. De inpassing van de cobot in het fabrieksproces van Audi is onder meer opgepikt door de krant Het Nieuwsblad, Bruzz, het VRT-journaal andere nieuwsbronnen. 
 
Meer weten over Ingenieurswetenschappen of Robotica? Klik dan zeker door naar onze opleidingspagina's