Zowel afscheidnemend rector Paul De Knop als toekomstig rector Caroline Pauwels zijn overtuigd van de absolute noodzaak van de rebrandingsoperatie. En zowel het kwantitatief als kwalitatief identiteitsonderzoek naar het beeld van de universiteit bij een brede schare betrokkenen maakte duidelijk dat de eigenheid en de onmiskenbare troeven van de VUB onvoldoende bekend zijn bij het grote publiek en dus ook bij toekomstige studenten en hun ouders. Het rebrandingsdossier legt de vinger op de wonde: “De VUB heeft de laatste jaren zichzelf vernieuwd met een ambitieuze onderwijsvisie en heeft de middelen ontwikkeld om de studenten een universitaire opleiding te bieden die veel verder gaat dan alleen maar het verwerven van een diploma. Hoewel ze daardoor misschien zelfs een stap vooruit is op de andere Vlaamse universiteiten, blijft die voortrekkersrol zo goed als onbelicht bij wie niet rechtstreeks bij de universiteit betrokken is.”

Waar gaat het eigenlijk over?
De afgelopen jaren ontpopte de VUB zich als een ware groeiuniversiteit. Meer onderzoeksgroepen waarvan een belangrijk deel met internationale uitstraling, met meer multidisciplinair onderzoek, met meer outreach dan ooit. Tal van patenten, spin-offs zien het licht. Belangrijke bouwprojecten staan op stapel die de VUB futureproof maken. Er is een nieuwe ambitieuze onderwijsvisie ontwikkeld, die naadloos aansluit bij de vaardigheden die alumni in de toekomst zullen nodig hebben. Toch valt op dat bij al deze realisaties de VUB vaak niet duidelijk in beeld komt. Gaandeweg hebben zich immers heel wat submerken ontwikkeld die de zichtbaarheid van de VUB in de samenleving in de weg staan. Daarom is een merkenstrategie waarbij VUB minstens aan de naam wordt toegevoegd noodzakelijk. De VUB moet duidelijker op de kaart staan als het sterk merk dat ze is: gebaseerd op vrij denken en onderzoeken, persoonlijk (waardoor er meer ruimte is voor individualiteit en er flexibel kan ingespeeld worden op nieuwe tendenzen en uitdagingen) en gelinkt aan de opportuniteit Brussel, een internationale speler. Dat vraagt ook praktische maatregelen, zoals een huisstijl die een echt houvast biedt en een logo dat incontournable is.
 
Ook de basiswaarden van de universiteit (Wat we beloven) moeten duidelijker gecommuniceerd worden, zodat meer mensen bewust voor de VUB kiezen, in plaats van - zoals enkele mensen in het kwalitatief onderzoek aangaven - “naar de U te komen en daar dan de V en de B te ontdekken en te waarderen.” Voeg daarbij ook nog een stevige link van de huidige VUB met haar ontstaansgeschiedenis en haar palmares van pionier op wetenschappelijk en maatschappelijk vlak en deze universiteit kan ook buiten de kring van mensen die er gestudeerd hebben en/of er werken een baken zijn voor wie redelijk eigenzinnig is.
 
Vrijzinnigheid 2.0 à la Jean Paul Van Bendegem bleek al stevig ingebakken bij de studentenvertegenwoordigers in de universiteitsraad, die het dwarsdenken uitgebreid toepasten op de voorgestelde rebranding van de VUB. Vooral het prijskaartje was hen een doorn in het oog. Hoe hoog dat zal zijn, hangt voor een groot deel af van de snelheid waarmee de verschillende fases van de rebranding zullen worden ingevoerd. Het geld voor de strikt noodzakelijke wijzigingen - al ingecalculeerd en begroot - moet dan wel meteen ingezet worden, de overige zaken worden projectmatig ingevoerd de komende jaren.
 
De studenten hadden het ook principieel moeilijk met het inschakelen van marketing om een kritische universiteit als de VUB te promoten. Maar de stijgende competitie tussen universiteiten, de wijzigende overheidsreglementeringen die de uniciteit van onderwijsprojecten onder druk zetten en de dalende overheidsfinancieringen van de universiteiten zorgt ervoor dat marketing vandaag niet weg te denken is uit de bedrijfsvoering van een universiteit.
 
Vanaf het volgende academiejaar wordt de huisstijl tastbaar. De VUB community zal aangesproken worden om de creatieve vertaling ervan op de campussen mee inhoud te geven.
 
Wat we beloven - kleur
Wat we beloven- ecovriendelijke printversie
 
Voor meer info marcom@vub.ac.be
Ann Van Driessche, directeur Marketing, Communicatie en evenementen.