You are here

Zelf een racewagen maken? Voor anderen een droom, maar voor deze studenten een werkelijkheid. Acht VUB-studenten, waarvan de meesten toekomstig industrieel ingenieur, hebben vorige zomer VUB Racing opgericht. Allemaal zijn ze gedreven door auto’s, maar nog meer door de technologie. Zij nemen deel aan de Formula Student Competition, een wedstrijd waarin studententeams van universiteiten wereldwijd strijden voor de eerste plaats met hun zelfgemaakte racewagens.

De wedstrijden worden over heel de wereld georganiseerd. Zo zijn er al langer teams in Duitsland, Nederland en Zwitserland, maar ook in China en de VS. Ook aan de KU Leuven is er een team. Het enige Belgische studententeam, tot dit jaar met de oprichting van VUB Racing. De wedstrijden vinden plaats in verschillende Europese landen. De VUB-studenten nemen dit jaar deel aan een competitie in Genk (van 29 juni tot 1 juli) en een andere in Andorra (van 16 tot 22 juli). Een wedstrijd bestaat uit vier dynamische en drie statische elementen. Het grootste gedeelte waarop ze worden beoordeeld is een endurance-race van 22 kilometer. Daarnaast krijgen ze ook een score voor acceleratie. Bovendien moeten ze ook een heel businessplan en een kostenanalyse opstellen over hun racewagen. Ook het design is belangrijk. De Formula Student racewagens verbreken al jaar en dag het wereldrecord accelereren.

 

“We zijn er al een heel jaar aan bezig”, vertelt Robin Verbruggen, verantwoordelijke voor de batterijen. “In het begin wisten we niet hoe we zo’n auto moesten maken, dus hebben we tijdens de zomer een heleboel boeken en papers gelezen om ons voor te bereiden op het werk van dit jaar. We hebben dan ook andere studenten aangespoord om mee te werken aan dit project. Wij, studenten industrieel ingenieur, doen dit dan in het kader van onze bachelor -en masterproef.” Het buitenbeentje van het achtkoppig team is Arno Deroost. Hij studeert Toegepaste Economische Wetenschappen en werkt vrijwillig mee aan VUB Racing. “Ik zorg voor de financiële middelen en ik maak ook het businessplan.” Naast Robin en Arno staat is er voor elk onderdeel van de auto een verantwoordelijke. Zo ontwerpt iemand de motor, een ander de remmen en nog een andere student ontfermt zich over het chassis.

 

Tot eind maart hebben ze eerst de wagen gedesigned op de computer, sinds april zijn ze echt begonnen met de fabricatie van de auto zelf. “We werken eigenlijk op twee plaatsen: enerzijds op campus Kaai, waar we vaak les hebben en waar heel veel van onze spullen staan, en anderzijds in een garage op de Triomflaan 43”, vertelt Robin. Ze maken dan ook alles zelf. “Veel andere teams kopen vrij veel zaken aan, zoals het batterijpakket en de motoren, maar wij zijn de uitdaging aangegaan om alles zelf te ontwerpen en te fabriceren. Het is ook gewoon uitdagender en veel goedkoper. Pas nadat we iets zelf hebben ontwikkeld, bespreken we het met onze proffen. Het is niet zo dat we aan hen vragen wat we moeten doen.” Een echt studenteninitiatief dus, maar dat toch veel tijd in beslag neemt. “We zijn er ongeveer veertig uur per week samen aan bezig. Maar dat is vooral omdat we nog zo’n klein team zijn”, vertelt Robin. “Iedereen is welkom om ons team te versterken”, voegt Arno er nog aan toe. “Maar kom je niet enkel kandidaat stellen om met de racewagen te mogen rijden. Een chauffeur hebben we al. We zijn elke week in Ekart in Genk gaan trainen en zo hebben we de beste chauffeur eruit gekozen.”

 

Het resultaat zien we op 27 juni tijdens hun Rollout-event op de campus in Etterbeek. Daar stellen ze hun racewagen voor aan het publiek. Ben je geïnteresseerd om mee te werken? Check dan zeker eens hun website. Dit was het eerste jaar van VUB Racing, maar zeker niet het laatste.