“Datageletterdheid is een cruciale skill om deel te nemen en mee te bouwen aan de maatschappij van morgen,” aldus Vanhengel bij de onthulling. “Met de DataBuzz dragen we bij tot de digitale inclusie, door Brusselse scholen en dus ook jongeren uit heel verschillende sociale achtergronden de kans te geven met de allerlaatste technologieën rond concrete dataprojecten te werken.”  
 
Dat ‘bijdragen’ mag letterlijk genomen worden: N-Brussel sponsort het initiatief met nagenoeg een half miljoen euro, “De DataBuzz zet Brussel ook op de kaart wat smart education betreft,” zegt directeur Pieter Ballon van de imec-onderzoeksgroep SMIT aan de VUB. “De tools waarmee hij is uitgerust, zullen ons inzicht geven in het leergedrag van leerlingen, en in hoeverre dat wordt beïnvloed door de leeromgeving. Dit zal helpen om ons onderwijs persoonlijker en doeltreffender te maken.”
 
 
Escape game
Dat het volgen van een workshop in de DataBuzz naast doeltreffend ook gewoon leuk is, was te merken aan het enthousiasme waarmee een  groep schoolkinderen voor de gelegenheid deelnam aan ‘Escape the DataBuzz’: een game waarbij ze uit de bus dienden te ontsnappen door op een veilige manier om te gaan met persoonlijke gegevens.
 
De DataBuzz kan op de site databuzz.be door Brusselse scholen worden aangevraagd voor een bezoek vanaf volgend schooljaar. Om zo goed mogelijk gebruik te maken van de bus, kunnen die kiezen uit een ruim aanbod aan interactieve workshops voor leerlingen vanaf de 3de graad lager onderwijs tot en met de 3de graad secundair onderwijs. Rond elke workshop wordt ook een duidelijk lesplan voorzien.
 
‘Escape the DataBuzz’ is er daar trouwens één van. Andere workshops focussen op thema’s zoals smartphonegebruik, data in de pers, data-visualisatie, slimme omgevingen en ‘quantified self’ of ‘hoe meet en interpreteer je data over jezelf’. Voorafgaand aan een workshop krijgen de leerkrachten een DataBuzzbundel met aanbevelingen om de workshops zo goed mogelijk voor te bereiden en af te ronden. Tijdens de workshops zelf worden ze bijgestaan door deskundige begeleiders. De workshops werden ontwikkeld door de imec-onderzoeksgroep SMIT aan de VUB, in samenwerking met onder meer Mediawijs, imec, VRT, MICT imec-UGent, VUB AI-lab en OCB.
 
 
“Door onze medewerking aan het project zet de VUB haar rol als belangrijke Brusselse maatschappelijke actor nog sterker in de verf,” zegt Caroline Pauwels. Sinds haar aantreden als rector van de Vrije Universiteit Brussel staat het aanhalen van de banden tussen stad en universiteit hoog op haar agenda. “We zijn blij om met de DataBuzz  jongeren mee te helpen voorbereiden op de nieuwe complexe realiteit van AI en Big Data.”
 
 
“Imec doet onderzoek naar smart education binnen het Edulab, een initiatief van ITEC, een onderzoeksgroep van imec en KU Leuven in Kortrijk, in samenwerking met VUB en de UGent. In een “labosetting” onderzoeken we hoe technologie kan bijdragen om leren-op-maat efficiënter te maken,” zegt Luc Van den hove, CEO van imec. “Met de DataBuzz willen we dat onderzoek naar de scholen brengen: van een labosetting naar een living lab, en ook actief bijdragen tot de kennis en AI geletterdheid van leerlingen.”
 
De leverancier van de DataBuzz is Keolis. De vervoersmaatschappij is erin geslaagd een traditionele stadsbus om te bouwen tot het mobiele educatielab dat de DataBuzz nu is. Andere partners van de DataBuzz zijn onder meer Mediawijs (Kenniscentrum Mediawijsheid), BILD (Brussels Innovation for Learning and Diversity), Gluon (Platform for Art, Science and Technology) en Telenet, dat ervoor zorgt dat de bus steeds geconnecteerd is.
 
Lees meer: