NULL“We hebben hier schrijfdagen georganiseerd om hoofdstuk per hoofdstuk uit te werken en om elkaar  feedback te geven.  Op ogenblikken dat het echt rustig moest zijn verdeelden we ons over de ruimte. Het maakte dat we met een paar goed geplande dagen vrij snel tot een resultaat gekomen zijn. Dat heeft ons allen veel voldoening gegeven.
 
Het boek “Ieders leerkracht. Binnenklassendiferentiatie in de praktijk” gaat over de vraag hoe je als leerkracht kan omgaan met verschillen tussen leerlingen, meer bepaald hoe je ervoor kan zorgen dat bij verschillende vooropleidingen alle studenten toch mee zijn en door actief gebruik te maken van enkele didactische technieken ervoor te zorgen dat er maximaal leerpotentieel ontwikkeld wordt.”
 
(Lees verder onder de video)

“Het boek zelf is voortgevloeid vanuit een literatuurstudie die we in het kader van een VLORproject hebben gemaakt. We stelden toen vast dat er vanuit het werkveld veel vraag naar een praktijkgericht boek was waarin handvaten aan leerkrachten gegeven werden, waarmee ze heel gericht aan de slag mee konden gaan. Vanuit die vraag hebben we bekeken wat we errond konden doen, wat we al hadden en hoe we theorie en praktijk op een correcte manier konden verbinden.
 
Momenteel draait mijn onderzoek rond social injustice vanuit het leerkrachtperspectief. Wat kan de leerkracht doen om elke leerling maximale leerkansen te geven? Ik werk dit idee uit met een collega van UCL, vaak via skype-gesprekken. We willen het project concreet vormgeven via diverse initiatieven. We willen hiervoor graag met de scholen in co-creatie. Zo zijn we nu contacten aan het leggen met een aantal scholen om te kijken of ons idee aanslaat. Verder is het ook de bedoeling dat we fundamenteel onderzoek rond het thema uitwerken en aanvragen.”